Väktarutryckning hanteras som en tillvalstjänst till Svenska Alarms grunderbjudande. Att ansluta någon av tjänsterna Väktare Direkt eller Väktare Standby är kostnadsfritt, du betalar endast de gånger en väktare rycker ut i onödan. Vid skarpa larm, det vill säga ett konstaterat inbrott eller brand är utryckningen kostnadsfri efter uppvisande av polisrapport eller försäkringsärende. Svenska Alarm samarbetar med certifierade och lokala bevakningsbolag.
 
 

Väktare Standby – alltid en väktare redo att rycka ut

Tjänsten Väktare Standby innebär att ett bevakningsbolag är redo att skicka den närmaste väktaren till din adress – dygnet runt, hela året. Vid händelse av inbrotts-, brand- eller trygghetslarm får du fullständig information om larmhändelsen i Svenska Alarms app och kan välja själv om utryckning ska genomföras eller inte. Med tjänsten kan du även välja att skicka ut en väktare oavsett om larmet gått eller inte.
 
 

Väktare Direkt – förhöjd säkerhet för din trygghet

Tjänsten Väktare Direkt innebär att närmaste väktare i området tillkallas omgående vid ett larm för att kontrollera och säkerställa din trygghet.
 
 Även om väktarutryckningen kan avbrytas inom fem minuter från det att larmet utlöses, kan tjänsten medföra att väktarutryckning utförs även vid falska larm vilket också medför högre kostnad. Utryckning vid skarpa larm är kostnadsfri.
 
Tjänsten Väktare Direkt kan anpassas och vid ett sabotagelarm skickas inte en väktare ut automatiskt. Har en väktare tillkallats kommer inte fler väktare att tillkallas automatiskt innan larmet har återställts.
 

Att avbryta en väktarutryckning med Väktare Direkt

Inbrottslarm med Väktare Direkt kan avbrytas inom fem minuter via appen, knappsatsen, handsändare eller centralenheten. Vid brandlarm eller trygghetslarm måste väktaråtgärden alltid avbrytas i Svenska Alarms app.
 
Utryckningen avbryts genom att du i Svenska Alarms app trycker ”Falskt” på larmhändelsen. Avbrutna väktaråtgärder noteras i menyvalet Logg i appen.
 
För att undvika missförstånd rekommenderar vi att alltid använda appen för att avbryta samtliga larm med automatisk väktarutryckning.
 

Verifiera larmhändelser – för snabbare åtgärd

Svenska Alarms app gör det möjligt att dra nytta av kamerafunktionen på larmenheten. Ett larm kan avgöras vara skarpt och därmed få högre prioritet vid en utryckning. På samma sätt kan falsklarm snabbt sorteras bort.
 


 
Att verifiera en larmhändelse skarpt eller falskt innebär dock inte att systemet ändrar status. Det fortsätter vara aktivt med ljudande siren tills sirenen automatiskt stängs av efter fyra minuter. Larmet kan stängas av med appen, handsändaren, knappsatsen på larmenheten eller centralapparat.
 
 

Vad kan vara ett ”falsklarm”?

Larmsystemets komponenter har som uppgift att detektera rörelse och rök. Även om Svenska Alarms larmsystem är husdjursanpassade, kommer en hastig rörelse nära rörelsedetektorn att utlösa larmet. Till exempel kan en katt eller hund som kommer för nära detektorn utlösa larmet. Rökdetektorn kan, precis som vanliga brandvarnare, också utlösas av rökutveckling från matlagning eller stora mängder vattenånga. Detektorn ska därför placeras med hänsyn till det.
 Falsklarm är ovanligt med den certifierade larmutrustningen som Svenska Alarm använder. Skulle det mot förmodan hända är det enkelt att markera händelsen som falsk i appen, stänga av larmet eller avbryta eventuell väktarutryckning.
 
 
PDF - klicka här och ladda ner dokumentet om Väktarutryckning

Hittade du svaret?