Hoppa till huvudinnehåll

Enhet tappat anslutning

Ernst Riesbeck avatar
Skrivet av Ernst Riesbeck
Uppdaterad för mer än en månad sedan

I Svenska Alarm appen kan man få upp så kallade fellarm. Ett av dessa är det som kallas "Enhet tappat anslutning". Detta innebär att en av era enheter inte längre kommunicerar med centralapparaten.

Fellarm går till alla användare av appen där man ser vilken enhet som varnar. Detta innebär att systemet vill berätta vad det är som hänt. Efter varningen "Enhet tappat anslutning" är det bra att genast börja felsöka.

Under fliken i aktivitetsloggen som kallas Fellarm kan man markera händelsen som läst, detta innebär att den slutar "varna" att enheten har tappat anslutning.

Man kan även markera det som oläst igen, då kan man använda händelsen som en påminnelse att man behöver undersöka vad det beror på att enheten varnar för att ha tappat anslutning.

Hur lång tid tar det innan status Offline visas på en enhet i appen?

Det tar ungefär 10 minuter innan status Offline visas på en enhet i menyn larmutrustning i Svenka Alarm-appen.

Varför tar det 10 minuter innan en enhet anses vara offline?

Tusentals gånger per år kontrollerar Svenska Alarm alla larmkomponenterna så att de är uppkopplade och fungerar. Ibland är signalen svag eller otydlig vilket gör att fler tester kan behöva göras innan det går att med säkerhet bekräfta att enheten är Offline. Det kan ta upp till 10 minuter att genomföra.

Återställd anslutning efter enhet offline

När enheten är tillbaks och har kontakt med centralenheten kommer du att omedelbart få en notis i din telefon, uppdatering i vyn Aktivitet och status på enheten under Larmutrustning.

Kontakta oss så hjälper vi dig

Klicka på chatten nere till höger. Skicka ett mail till [email protected], eller ring på 0770-112060.

Fick du svar på din fråga?