Kundpolicy

Läs våra kundvillkor och ta del av villkor för köp, garanti och instruktion vid en larmhändelse

Niklas Hallden avatar
Skrivet av Niklas Hallden
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Installation av larm

Installationen tar mellan två till fyra timmar. En kontaktperson behöver vara på plats när installatören anländer och ger sig av. I samband med installationen ger Svenska Alarm en pedagogisk genomgång av larmets smarta funktioner. Här kan du kan läsa mer om installation.
​ 
Ni har en bokad installationstid. Om avbokning sker 48 timmar eller mindre från installationstillfället debiteras full avgift för installationen – vi siktar alltid på att hitta en tid som passar bäst!



Pris

Pris anges inklusive moms för privatperson och exklusive moms för företag. Priset för ditt larm gäller enligt det avtal som du skrivit på. Inga andra avgifter eller kostnader tillkommer. Den överenskommelse som du har med Säkerhetsrådgivaren är det som står skrivet i ditt avtal. Detsamma gäller vid delbetalning med en finansieringspartner som tex Svea Ekonomi och Wasa Kredit.



Prisgaranti

Svenska Alarm har en toppmoden larmtjänst med prisgaranti.



Betalning

Det går bra att betala via Autobetalning med betalkort eller att få en pappersfaktura. Du kan läsa mer om betalningar här.



Värva en vän

Vi tycker alltid att det är lika smickrande när en kund vill rekommendera oss till en vän. Du har rätt att ta del av Svenska Alarms fördelaktiga värvningsbonus. Här kan du kan läsa mer om att värva en vän.



Garanti

Svenska Alarm arbetar med testade och godkända produkter. På samtliga produkter finns en produktgaranti på ett år. Vid garantifel på produkten så byter Svenska Alarm ut produkten. Vätskeskador, yttre åverkan samt annan form av handhavandefel täcks inte av garanti eller reklamation.

Utöver reklamationsrätt så lämnar Svenska Alarm 1 års garanti på utrustning och batterier, vissa undantag så som förbrukningsartiklar kan ha en kortare garanti, se avtalsvillkoren för mer information.

Garantin är frivillig att lämna men reklamationsrätten är lagstadgad och gäller alla produkter. Den största skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att under reklamationstiden så ligger bevisbördan hos konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt. Definitionen av ett ursprungligt fel är att felets funnits redan vid leverans och att användaren inte har kunnat påverka felet samt att det inte beror på exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan exempelvis tapp- eller vätskeskador. På www.riksdagen.se kan du läsa lagen i dess helhet under länken ”Svensk författningssamling”.

Reklamation

Fel på produkten? Vi hjälper dig. Hör av dig så till oss så skickar vi ut en ny produkt till dig eller kommer förbi och byter ut den felaktiga produkten. Självklart betalar du inget för den nya produkten när ärendet faller inom din reklamationsrätt här nedan.

Du bör undersöka alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de ska, samt att de har förväntade egenskaper. Önskar du göra gällande fel i beställd vara ska du inom skälig tid från att felet upptäcktes, eller borde ha upptäckts, kontakta Svenska Alarm via telefon, mail eller skicka ett brev.

När varan returnerats, kontrollerats och reklamationen godkänts kompenserar Svenska Alarm dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen (1990:932) genom reparation av befintlig produkt, genom en ny likvärdig produkt, prisreduktion eller genom att du återfår din betalning för produkten (inkl. eventuella övriga kostnader).

Svenska Alarm kontrollerar/testar insända eller inlämnade varor i enlighet med den felbeskrivning som du uppgivit, det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt. Om varan befinns vara felfri eller utsatt för en yttre åverkan debiteras en avgift för felsökning och frakt för att täcka Svenska Alarm kostnader. Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Detta ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten.



Garanti och reklamation vid företagsköp

Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Detta ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp. Svenska Alarm lämnar 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt till företagskunder.



Ånger

Svenska Alarm informerar alltid privatpersoner innan köp om rätten till ånger. Här kan du läsa mer om ångerrätten.


Uppsägning

Önskar du avsluta en tjänst så går det bra. Du kan läsa mer om att avsluta en tjänst här.



Retur

En eventuell av retur av produkter ska bekostas av kunden.



Serviceavtal

Vid köp av ett nytt larmsystem bjuder Svenska Alarm på sex månader fritt serviceavtal. Du kan läsa mer om serviceavtalet här.



Väktare

Bevakningslagen reglerar vem som får utföra tjänster som personell hantering av larmhändelser och väktarutryckning. Svenska Alarm har rätt att förmedla dessa tjänster till auktoriserade partners men utför själva inte yrkesmässigt några sådana här arbetsuppgifter.
​ 
I det fall Kunden väljer funktionerna Väktare Standby eller Väktare Direkt kommer personuppgifternas som återfinns i larminstruktionen till Bevakningsbolaget i syfte att låta Bevakningsbolaget fullgöra bevakningstjänster. Bevakningsbolaget är ansvarigt för dess hantering av personuppgifterna då avtal träffas med Bevakningsbolaget. Du kan läsa mer om väktare här.



App

Smarta funktioner som av- och pålarmning. Pushnotiser och SMS vid en larmhändelse. Bilder från kamera och mycket mer. Du kan läsa mer om vår moderna app här.


Bildkvalité

Här kan du läsa mer om bilder i appen.
Larm med kamera - Bild för att bekräfta att en person finns på platsen. Bildens egenskaper är att den snabbt kan skickas till appen, tack vare lägre upplösning. Finns både som svart-vit och i färg.

Kamerabevakning - Högupplöst video för ansiktsigenkänning. Filmens egenskaper är tydliga detaljer och högupplösning i färg. Live video skickas till appen. Köp Kamerabevakning.



Telematikkort för säker datatrafik

Det krävs för att larmöverföringen (uppringning, sms eller koppling till närmaste väktare) ska fungera i ett larm med GPRS-uppkoppling. Som kund hos Svenska Alarm kan du känna dig trygg. Vi ansvarar för funktionsdriften och erbjuder ett telematikkort av senaste stort som säkerställer god larmöverföring och driftsäkerhet. I vår larmtjänst ingår det ett telematikkort med datatrafik.



Bredband

Kräver produkten bredbandsuppkoppling ansvarar kunden för att det finns tillgängligt vid installationstillfället.



Koder

Larmkoderna skrivs upp på Anläggardokumentationen som upprättats av en godkänd installatör i samband med installation. Anläggardokumentationen förvaras i ett godkänt säkerhetsskåp SSF 3492 med punktlarm i övervakad lokal. Det är i enlighet med de föreskrifter vi följer som polisgodkänd installationsfirma och certifierad anläggarfirma inbrottslarm. Har du glömt/tappat bort eller av annan anledning blivit av med din larmkod kan du kontakta vår support. Du behöver verifiera dig för att få ta del av larmkoderna. Det garanterar att inga larmkoder lämnas ut till obehöriga.



Larminstruktion

För att bestämma vad som ska hända vid ett larm upprättas en Larminstruktion. Hos Svenska Alarm kan kund koppla på funktionerna Väktare Standby och Väktare Direkt. Kunden ansvarar för att de personer som anges i larminstruktionen lämnat sitt samtycke till Svenska Alarms och Bevakningsbolagets hantering av personuppgifterna.



Personuppgifter

Dina uppgifter är i säkra händer och vi respekterar den personliga integriteten. Du kan läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.



Ändringar

Svenska Alarms villkor kan komma att uppdateras regelbundet.


Kontakta oss så hjälper vi dig

Klicka på chatten nere till höger. Skicka ett mail till [email protected], eller ring oss på 0770-112060.
​ 
​ 
​ 

Fick du svar på din fråga?